Tijdens deze lessenreeks vertrekken we vanuit het gegeven dat er steeds meer woningbranden zijn door elektrische toestellen niet veilig op te laden.
Deze context is erg betekenisvol voor leerlingen, zij laden immers dagelijks hun smartphone en heel wat andere elektrische toestellen op.
Tijdens elk moment van de onderzoeksopdrachten is het belangrijk om terug te keren naar deze context. Elk nieuw inzicht koppelen we aan de vaststelling dat er steeds meer woningbranden zijn.
We willen leerlingen bewust maken en aanzetten om hun elektrische toestellen veilig op te laden.
Er zijn steeds meer woningbranden door het opladen van elektrische toestellen. We willen de leerlingen bewust maken dat een gsm en andere elektrische apparaten op een veilige plaats moet worden opgeladen.

Methode
Inleiding
Per groepje worden onderstaande filmpjes bekeken
- De KRACHT van Lithium-Ion batterijen 1’46’’
- Telefoon opladen in bed? Dit zijn de risico's 1’32’’
- Steeds meer branden door telefoon-opladers 2’34’’
- https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2019/02/11/brand-vermijden-trek-je-oplader-uit-het-stopcontact/ 1’37
Dit zijn vier verschillende fragmenten waar het gevaar van een brandende smartphone naar voor komt.
Na het zien van het filmpje gaan leerlingen individueel enkele termen in de hoeken van een blad papier (placemat) noteren. De leerlingen krijgen drie minuten en noteren zo veel mogelijk kernwoorden in de hoeken van de placemat
Vragen die nuttig kunnen zijn voor de leraar:
- Wat zag je het toestel doen? (uitzetten)
- Hoe noemen ze dit? (overbeladen)
- Wat gebeurde erna? (branden)
- Wanneer zagen we het toestel nog uitzetten en vuur vatten (door mechanische belading, slag of stoot)
Leerlingen bespreken met de groepsleden waarover hun filmpje ging en noteren gemeenschappelijke termen in het midden van de placemat.
Gemeenschappelijke termen kunnen zijn:
Smartphone, opzwellen, uitzetten, overbeladen, slag, opladen, brand, warmte, gevaar, Woningbrand,...
=> We komen tot het begrip dat de gsm gevaarlijk kan zijn om brand te veroorzaken in huis. Er zijn steeds meer woningbranden door het opladen van elektrische toestellen. We willen de leerlingen bewust maken dat een gsm en andere elektrische apparaten op een veilige plaats moeten worden opgeladen.
Klasgesprek woningbrand
Er volgt een klasgesprek waarbij de kernwoorden worden besproken.Je kan dieper ingaan op het gevaar en dit onmiddellijk aan hun eigen situatie koppelen.
Suggesties voor klasgesprek:
opvallende parallel tussen de filmpjes: brand – gsm batterij veilig opladen
Is iemand van de klas ooit betrokken geweest bij een brand of een situatie met brandwonden tot gevolg? In de familie, vrienden- of kennissenkring?
...
We doen de test
Is het eigenlijk ook zo dat de gsm warm wordt tijdens het opladen?
GSM toestellen worden verzameld en we maken een schakeling die de temperatuur kan meten. We gebruiken hiervoor een warmtesensor. Je kan ervoor kiezen om slechts één toestel te gebruiken of meerdere toestellen te gebruiken. Je kan de temperatuursensor ijken of je kan een thermometer in de doos leggen.
In de loop van deze les kan de temperatuur bekeken worden, er blijkt dat de temperatuur stijgt als toestellen opladen.
Toestellen veilig opladen en een veilige oplaadplek creëren is dus van groot belang.
De lescontext moet voortdurend centraal staan: in elk concept die in deze lessenreeks aan bod komt, vertrekken we vanuit de eigen oplaadplek voor de smartphone en eventueel andere multimedia.
Materiaal
Per klas
- Eén sjabloon van een placemat per groepje
- Een poster met de veiligheidssymbolen
- De temperatuursensor of Thermometer
- Doos met deksel met 1 of meerdere gsm's of tablets met oplader
Per leerling
- QR codes van filmpjes
Groeperingsvorm
Groepjes van vier dit kan snel gemaakt worden met https://livecloud.online/nl/group-maker
De leerlingen:
- Formuleren voor een probleem aan de hand van aangereikte criteria.
Beheersingsniveau: Toepassen - Verwerken data uit een beperkt aantal bronnen tot een bruikbaar geheel.
Beheersingsniveau: Toepassen - De leerlingen trekken conclusies op basis van waarnemingen.
Beheersingsniveau: Toepassen