Het project in een notendop
Er werd een concreet lespakket uitgewerkt die inzichten rond energieomzettingen aanbracht, maar dit vanuit een betekenisvolle context voor leerlingen en door gebruik te maken van een STEM-didactiek. Het doel die we hierbij voor ogen hebben is kinderen sensibiliseren om hun toestellen veilig te leren opladen.

Context
Tijdens deze eerste activiteit krijgen leerlingen fragmenten te zien waar duidelijk wordt dat er steeds meer woningbranden zijn die ontstaan uit het verkeerd en onveilig opladen. Er wordt aangetoond in de les dat er bij het opladen van een gsm of smartphone warmte vrijkomt.
We vertrekken gedurende het hele lespakket steeds vanuit deze context.
Ontwerp
Het ontwerpproces komt gedurende het hele lespakket regelmatig aan bod.
Bij de aanvang van het project wordt de eigen oplaadplek in kaart gebracht. De kinderen nemen foto's op verschillende momenten en brengen zo in beeld waar en welke toestellen thuis opgeladen worden. Ze benoemen ook eventuele gevaarlijke situaties.
Het eindpunt is de realisatie van een veilige oplaadplek voor de kinderen hun toestellen. Alle inzichten die de leerlingen opdoen tijdens het onderzoeken van de concepten nemen ze mee tijdens hun ontwerpfase.
Het krijgt daarom een centrale positie in de samenhang.
Onderzoeken van concepten
Kinderen voeren verschillende onderzoeksopdrachten uit die zich situeren in volgende fysische concepten: brand, energieomzetting, warmtegeleiding, vermogen.
Alle inzichten die hieruit gegenereerd worden, kunnen onmiddellijk toegepast worden in hun ontwerp.
Realisatie
De kinderen realiseren een veilige oplaadplek of verbeteren een bestaande.




